Dette gjør jeg for å tilpasse diabetesen til trening

Dette gjør jeg for å tilpasse diabetesen til trening

Emilie Kleven
Født i 1995 og oppvokst i Brumunddal. Fikk diabetes i 2003 da jeg var 9 år gammel. Jeg ønsker å dele mine erfaringer og tanker rundt det å leve med en kronisk sykdom, både på godt og vondt. Håper at dette kan bidra til å skape større åpenhet og kunnskap rundt det å leve med diabetes.
Publisert første gang: 30.08.13 14:11

Det å trene og drive med fysisk aktivitet selv om man har diabetes er slett ikke umulig. Men det krever en del planlegging, nøyaktighet og ikke minst erfaring.

Accu-Chek Mobile - Boots

Ikke bare er det mulig, men det er også svært gunstig å få brukt kroppen sin på denne måten. Dette gjelder selvfølgelig alle uansett om du har diabetes eller ikke.

Som kjent så har det å være i fysisk aktivitet en rekke fordeler. Men for oss som har diabetes er også en av fordelene at vi kan få bedret insulinfølsomheten.

Dette vil si at kroppen lettere tar til seg insulinet, og resultatet av det vil for mange være at de trenger mindre insulin.

Dette er i alle fall noe jeg har merket etter at jeg begynte å trene regelmessig.

Jeg liker å være i fysisk aktivitet, og prøver å trene et par ganger i uka på treningssenteret her i Brumunddal. Jeg er ingen fanatiker, men jeg vet at kroppen min har godt av det. I tillegg gir det positivt utslag på blodsukkeret.

Accu-Fine vitusapotek

LES OGSÅ: Linda gikk ned 25 kilo på 8 måneder

Kroppen spiller ikke alltid på lag

Men, det skal sies at diabetesen også kan være i veien når det kommer til trening. I alle fall for meg.

Jeg har jo levd med dette i snart 10 år, allikevel er det dager da jeg og kroppen min overhodet ikke er på bølgelengde.

Det har vært dager jeg har planlagt en treningsøkt, spist middag, sjekket blodsukkeret og satt en dose med insulin. Men rett før jeg skal dra tar jeg en måling, og så har jeg bommet kraftig med insulindosen. Blodsukkeret er for lavt til at jeg skal kunne holde ut en time på trening, og den eneste måten å gjøre noe med det er jo å spise noe.

Jeg vet jo at det er min egen skyld, men allikevel kjenner jeg på irritasjonen når jeg må putte innpå noe allerede før jeg har kommet meg på treningssenteret. For det er ikke lett dette, å vite hvor du skal legge deg på «skalaen».

For meg avhenger det av hva slags type trening jeg skal drive med, og insulindosen avhenger selvfølgelig av mat og blodsukker.

LES OGSÅ: Skritt for skritt går Kjell Arild seg til et bedre liv

Må ha litt is i magen

Det kan være dager jeg ikke trenger å sette noen ting til middagen, fordi det vi spiste inneholdt lite karbohydrater, og jeg skal drive med en type trening som jeg vet tar veldig mye energi.

Som oftest går dette veldig bra. Mens andre ganger går det ikke fullt så greit.

Jeg må nok bli flinkere til å ha litt is i magen, for jeg er veldig kjapp til å trykke på insulinpumpa om jeg synes at blodsukkeret er for høyt. Selv om jeg innerst inne vet at jeg får igjen for det senere.

LES OGSÅ: Slik kan du trene helt gratis

Mål blodsukkeret før, under og etter trening

Det å trene med høyt blodsukker er jo heller ikke noe behagelig, men det handler om å finne en balanse, og den er nok forskjellig fra person til person.

Det jeg gjør før en treningsøkt er å sjekke blodsukkeret litt ekstra ofte og om det er behov for koble av meg pumpa eller skru ned basaldosen en tid i forveien.

Under treningen tar jeg også en måling, eventuelt flere. Og om det er for lavt må jeg rett og slett bare ta meg en pause og få i meg noe. Noen ganger går det raskt opp igjen, mens andre ganger er jeg så ferdig at jeg bare må avbryte.

Jeg er som oftest med på de gruppetimene som tilbys på treningssenteret, og det er ikke alltid like gøy å løpe ut midt mellom sit-ups og spensthopp, for så å komme inn igjen med halen mellom bena fordi jeg hadde lagt igjen flasken min.

Heldigvis kjenner de fleste som arbeider der til situasjonen min, og forstår at jeg noen ganger må ut en tur. Dette er veldig betryggende.

Så, min oppfordring er; ikke la diabetesen stoppe deg fra å drive med trening og fysisk aktivitet! Alt er mulig bare man gjør en innsats for det.

Accu-Chek Mobile
0/5 (0 Reviews)
Del: