Kom i gang med fysisk aktivitet (Del 2/2)

Kom i gang med fysisk aktivitet (Del 2/2)

Kristian Aune-Jensen
Er Markedssjef i Roche Diabetes Care, og har jobbet med diabetes siden 1998.
Publisert første gang: 13.03.13 11:35

Du MÅ ikke gå på et treningssenter for å være fysisk aktiv. Det er mye du kan gjøre i hverdagen – hjemme, ute og på jobb, som kan hjelpe deg med å komme i bedre form.

Gratis mySugr

I del 1 av denne artikkelserien skrev vi litt om hva som er viktig å tenke på hvis du skal begynne med fysisk aktivitet. Men hva om du ikke har noe kunnskap om trening? Slapp av, det trenger du ikke, all bevegelse er nemlig god bevegelse.

Det kan likevel være greit å få noen tips til hvordan du kan få unnagjort de anbefalte 30 minuttene med daglig aktivitet. Derfor deler vi noen enkle aktiviteter du kan gjennomføre i hverdagen uten å måtte ikle seg treningstøyet.

Uansett hvor du snur deg, så er det en mulighet for å utøve fysisk aktivitet. Alt du trenger å gjøre er å lete etter måter å holde deg i bevegelse. Du kan for eksempel ta beina fatt der det er mulig, istedenfor å sverge til bilen, og ta trappa, ikke heisen.

LES OGSÅ: Skritt for skritt går Kjell Arild seg til et bedre liv

Gå en halvtimes tur

Ta en spasertur rundt i nabolaget etter middag. Det er en strålende måte å slappe av på, reflektere og planlegge neste dag. Du vil bli overrasket over hvor lett det å redusere stress og fjerne bekymringer, bare ved å gå rundt å fange inn sanseinntrykk fra omgivelsene.

Accu-Chek Guide

Og dersom du legger turen vekk fra asfalten og over i ulendt terreng, vil du få enda mer ut av turen. På ujevnt underlag bruker nemlig kroppen langt flere muskler. Få gjerne med deg barna, ektefellen eller en god venn – og vips så blir turen ennå hyggeligere.

LES OGSÅ: Få optimal helseeffekt med smartere trening

Tøy og bøy – hold deg myk

Å sitte stille over lengre tid er ikke bare usunt for pumpa, det kan også gjøre deg stiv og støl. Har du lange dager i kontorstolen på jobb, eller blir sittende litt for lenge i sofaen på kveldstid, sørg for å få i gang blodsirkulasjonen. Du kan rett og slett strekke deg i stolen.

Bøy og tøy deg til bedre komfort og blodsirkulasjon. Rull litt på hodet, på anklene, håndledd og skuldre. Bøy tærne dine. Strekk hendene over hode og strekk deg fra side til side. Dette hjelper på konsentrasjon og på energi, hvis du sitter lenge stille og jobber.

LES OGSÅ: Å gå er den enkleste måten å komme i form

fysisk aktivitet

Selv husvask, hagearbeid og snømåking er fysisk aktivitet. Illustrasjonsfoto: Pexels.

Små gjøremål kan tilføre ekstra bevegelse

Det er mange ting vi gjør i løpet av en dag der vi kan aktivisere oss selv litt mer. Selv hagearbeid, snømåking og husvask er tross alt bevegelse. Skal du oppover i en bygning? Dropp heisen og ta trappen. Følg ”to opp og fire ned” prinsippet. Det vil si at du forsøker å alltid ta trappen hvis det er to etasjer opp eller fire etasjer ned.

Unngå de daglige småturene med bil, og ta heller beina fatt. Det kan bli små, forfriskende og energigivende gåturer. Hvis du må kjøre, kan du jo forsøke å parkere litt lengre bort på parkeringsplassen. Med det får du litt ekstra mosjon og du slipper å kjempe om de parkeringsplassene som ligger nærmest butikken.

Pump opp musklene hver gang du åpner en boks eller løfter en bok. Det å løfte middels tunge gjenstander som dette noen ganger om dagen, er akkurat som å trene med vekter. Du blir kanskje ikke stor og sterk av å løfte en bok, men det er daglig aktivitet som holder muskulatur og blodomløp ved like.

Fysisk aktivitet trenger ikke være omfattende, men små grep kan gjøre underverker for helsen.

Har du noen enkle tips du vil dele om fysisk aktivitet i hverdagen?

LES OGSÅ: Så lite aktivitet skal til for å leve lengre

Accu-Chek Mobile
0/5 (0 Reviews)
Del: