Stress ned med yoga

Stress ned med yoga

Hanne Storhaug Jensen
Hanne blogger på spirenemat.no. Hun er kokk, ernæringsfysiolog og medisinstudent på fjerde året. Hun er også utdannet yogalærer fra India. Hanne har et stort engasjement for bra mat og ernæring. Hun er opptatt av at maten vi spiser skal være næringsrik, og mener at den beste maten er den vi lager selv.
Publisert første gang: 22.02.13 11:33

Yoga kan være en fin treningsform for deg med diabetes. I tillegg til sterkere og mer bevegelige muskler og ledd, vil treningen kunne gi bedre insulinfølsomhet – noe som er viktig ved diabetes type 2. Kanskje viktigst av alt vil yogaen kunne bidra til å redusere stress.

Accu-Chek Guide

Yogaen, som opprinnelig kommer fra India, er blitt svært populær i Vesten de siste årene. Det er særlig den fysiske delen vi har tatt til oss, men også den mentale delen, med meditasjon og positiv tenkning, vekker manges interesse. For deg med diabetes kan yoga være et viktig hjelpemiddel for å takle sykdommen, samtidig som det også kan ha gode fysiologiske effekter.

Yogatimene kan ha varierende innhold, men i den klassiske yogaen vil det være et stort fokus både på pust, meditasjon og fysisk krevende øvelser. Klassen starter ofte med meditasjon, deretter kommer en hoveddel hvor man veksler mellom ulike yogaposisjoner og avslapping. Treningen både strekker og styrker, og gradvis vil du komme lenger og lenger inn i posisjonene. Her trenger man ikke være verken fleksibel eller sterk før man begynner. Yoga er ingen konkurranse; målet er at du skal bli i bedre form.

Den siste øvelsen, shavasana, regnes av mange som den viktigste. Her ligger man på matta og spenner totalt av. Instruktøren kan guide deg gjennom avspenningen, sette på musikk eller overlate deg helt til deg selv slik at du kan slappe godt av.

LES OGSÅ: 3 gode grunner til hvorfor du bør gå tur i ulendt terreng

Hvilken stil skal jeg velge?

Det finnes mange ulike typer yoga. Klassisk yoga er en rolig form for yoga. Her er hovedfokuset på presisjon i stillingene, meditasjon og riktig bruk av pust. Du får som regel god tid til å komme inn i stillingen, og det er en helt egen ro over timen. Hatha, Iyengar og Sivananda er eksempler på stiler som følger den klassiske tradisjonen.

yoga tøye

Illustrasjonsfoto: Designed by Javi_indy

Andre typer yoga kan ha hovedfokuset på selve treningen. I disse er det vanlig at man beveger seg fort mellom de forskjellige stillingene. Man får opp pulsen og blir gjerne svett. Ashtanga vinyasa og flow yoga er eksempler på slike timer. Velg din stil etter hvilket mål du har med timen. Har du mulighet kan du prøve deg litt fram, helt til du finner din yndlingstime.

LES OGSÅ: Få optimal helseeffekt med smartere trening

Hvor kan jeg trene yoga?

De fleste store treningssentre tilbyr yoga. I tillegg finnes det en del egne yogasentre og instruktører som driver privat rundt om i landet. Du trenger ingen forkunnskaper, men det kan være lurt å si fra til instruktøren at du er ny, slik at hun eller han kan veilede deg litt ekstra de første gangene.

Yoga kan være en fin treningsform for deg med diabetes. I tillegg til sterkere og mer bevegelige muskler og ledd, vil treningen kunne gi bedre insulinfølsomhet – noe som er viktig ved diabetes type 2. Kanskje viktigst av alt vil treningen kunne bidra til å redusere stress.

Trenger du å senke stressnivået i hverdagen? Da er kanskje yoga noe for deg!

Del gjerne dine erfaringer om du har prøvd det tidligere.

LES OGSÅ: Bli mykere på fem minutter

Accu-Chek Mobile

 

0/5 (0 Reviews)
Del: