Hvordan holde blodsukkeret under kontroll ved trening

Hvordan holde blodsukkeret under kontroll ved trening

Cathrine Haugen-Flermoe
har hatt diabetes siden hun var syv år, og jobber med diabetes.

Fysisk aktivitet er alfa omega for en god hverdag og kontroll over sykdommen. Her er noen tips på hvordan du kan holde kontroll på blodsukkeret under trening.

Accu-Chek Mobile - Boots

I over 30 år har jeg hatt Diabetes type 1. Nå er jeg 38 år og inne i min beste alder som mange hevder, og det er vel ganske så sant.

Samboer og en flott gutt på 9 år. Sunn og frisk! Jeg har reflektert litt over at jeg klarer meg ganske så bra med min diabetes. Ikke alltid like velkontrollert, og til tider har jeg hatt lyst til å slenge alt av diabetes-utstyr i veggen, men dog likevel.

Hvorfor og hvordan har jeg klart å håndtere diabetesen min? Jo, jeg er ganske overbevist om at fysisk aktivitet har vært en stor hjelp. Som 7 åring startet jeg med svømming, og det holdt jeg på med til jeg var 16 år.

Deretter fulgte noen ungdomsår som ikke var fullt så aktive, og hvor blodsukkeret levde sitt eget liv. I voksen alder har jeg holdt meg i aktivitet ved lange gåturer (løping) og trening på helsestudio.

LES OGSÅ: Kunsten å holde blodsukkeret stabilt

Accu-Fine vitusapotek

Unngå hypoglykemi etter trening

Noen ganger har det vært litt frustrasjon rundt det å få hypoglykemi (føling) etter trening. Men etterhvert lærer man seg å mestre dette ved å måle blodsukkeret og sørge for at det verken er for lavt eller høyt før trening (banan som følingsmat er forøvrig genialt).

Dersom du skulle ligge for lavt før du trener, og det er ca 2 timer siden du spiste, kan det være lurt å ta en halv banan. Hvis du derimot ligger veldig høyt i blodsukker og det er ca 2 timer etter et måltid, kan det være lurt å sette litt insulin. Det er ikke behagelig å trene med for høyt blodsukker, og det er heller ikke bra.

LES OGSÅ: Slik motiverer du deg for fysisk aktivitet

Stabiliserer blodsukkeret

Det kan være smart å spise etter trening, og ikke sette så mye insulin, eller kanskje ikke noe i det hele tatt. Blodsukkeret vil nok stige litt 2 timer etter du har spist. Men fysisk aktivitet sitter lenge i kroppen og stabiliserer blodsukkeret.

Jeg har prøvd meg fram på dette området. De gangene jeg har satt litt insulin (dette er på kvelden etter trening) har jeg fått hypoglykemi (føling) på natten. Når jeg har unnlatt og sette måltidsinsulin, har jeg våknet med et veldig bra blodsukker. Jeg har til og med noen ganger kuttet 2 enheter på basalinsulinen om kvelden. Det har også fungert bra.

Jeg har opp gjennom årene møtt mange med diabetes som synes det er vanskelig å komme i gang med trening. Noen har for eksempel vanskelig for å bevege seg. Da kan styrketrening med armene være et godt alternativ. En eller annen form for trening kan alle finne.

Så til alle oss sukkersøte diabetikere, være seg type 1 eller type 2, sett i gang å tren og opplev at hverdagen blir litt enklere å mestre!

Lykke til!

LES OGSÅ: 7 øvelser du kan gjøre mens du ser på tv

Hva er dine erfaringer med trening og diabetes?

0/5 (0 Reviews)
Del: