Den viktige D-vitaminen!

Thomas Tjelta
Thomas er 23 år gammel og flyttet i 2015 til Finland for å jobbe med teknisk IT-support. Tidligere har han studert Datateknikk og IT på Universitetet i Agder og har i tillegg en sertifisering som Personlig trener. Han er opptatt av en sunn livsstil, å kombinere kosthold og trening med et godt sosialt liv. På bloggen skriver Thomas om hvordan han tilpasser diabetesen på reiser og i dagliglivet.

D-vitamin spiller mange viktige roller i kroppen, så hva når du får for lite av det?

Det er forsket mye på opptak av kalsium og innvirkning på skjelettets sunnhet, og D-vitamin er bra for hjertet, hjernen og immunforsvarets funksjoner. Her skal du få høre om min opplevelse med D-vitamin mangel og effekt på blodsukkeret.

Sammenheng mellom diabetes og D-vitamin mangel?

Forskere har lenge lett etter en sammenheng mellom utviklingen av diabetes, både type 1 og 2, og mangel på D-vitamin. Det finnes studier som peker i begge retninger og det er derfor vanskelig å si om det har direkte innvirkning på utvikling av diabetes. Det er heller ikke anbefalt, ut i fra nyere forskning, å bruke D-vitamintilskudd forebyggende for diabetes type 2.

Forskere mener at D-vitamin øker cellenes insulinsensitivitet. Dette er til en viss grad vist både i studier på dyr og mennesker, men dessverre er det for lite forskning på området til å påstå helt sikkert at det er direkte korrelasjon. Men det skal sies at «samlestudier» som har sett på resultater av flere forskningsbidrag mener det kan ha en innvirkning på insulinsensitivitet. Videre forskning på sammenhengen mellom D-vitamin og diabetes, både utvikling og insulinsensitivitet, er nødvendig for å kunne trekke sikre konklusjoner.

I samsvar med at D-vitamin verdiene mine bedret seg, ble insulinbehovet stabilisert.

Min erfaring

I vinter hadde jeg selv mangel på vitamin-D. Dette merket jeg i form av mindre overskudd av energi og økt behov for insulin. Insulinbehovets variasjon var stor fra dag til dag, alt etter hvor aktiv dagen min var. På treningsdager satt jeg som regel en og en halv gang mer insulin en det jeg er vant til. Dager uten trening kunne jeg sette opp til to ganger så mye insulin i løpet av en dag som jeg gjorde bare måneder før. Mange faktorer kan være medvirkende til at insulinbehovet har vært høyere i vintermånedene.

Generelt sett har jeg mer overskudd på våren og sommeren når det er lysere ute. Jeg trener også vanligvis mer enn det jeg fikk gjort denne vinteren, noe som også vil ha en innvirkning på insulinbehovet.  Det har de siste månedene blitt betraktelig bedre, og i samsvar med at D-vitamin verdiene mine bedret seg ble insulinbehovet stabilisert. Det tok derimot noe lenger tid før jeg var helt tilbake til normalen.

Kilder til D-vitamin

D-vitamin mangel forekommer spesielt i land i Norden. Dette er fordi det er begrenset hvor mye sollys vi får spesielt på vinterhalvåret. Den beste kilden er desidert solen, men visse matkilder har også forekomst av D-vitamin. Hovedkildene bortsett fra sollys i Norge er: fet fisk, beriket smør og margarin. Andre eksempler på matvarer med relativt høyt innhold av D-vitamin er: Egg, melk og sjampinjong.

Det anbefales ikke å ta tilskudd, med mindre det er påvist lavere verdier av vitamin-D. Selv ble jeg anbefalt å ta tran med D-vitamin på vinterhalvåret de kommende årene. I samsvar med at D-vitamin verdiene mine bedret seg, ble insulinbehovet stabilisert.

Kilder:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2551662/

tidsskriftet.no/2017/03/legelivet/vitamin-d-og-type-2-diabetes

www.hindawi.com/journals/bmri/2012/634195/
Del: