Gå deg i form

Desiree Andersen
Jente med stort hjerte og engasjement for trening, kosthold og andre positiviteter. Jobber som personligtrener, kostholdsveileder og online coach. Min filosofi er at det å leve sunt burde handle om å legge til noe positivt, ikke sette begrensninger og skape energityver. Har en datter med diabetes.

Lever man med diabetes har man helt klart noen ekstra utfordringer når man ønsker å være aktiv eller komme seg i bedre form. Det er ikke dermed sagt at man skal unngå trening og fysisk aktivitet.

Trening er like viktig for personer med diabetes som alle andre, kanskje mer, selv om man må ta hensyn til blodsukker og insulin. Under trening kan man nemlig oppleve både fall og stigning i blodsukkeret.

En tommelfingerregel

Hvordan fysisk aktivitet påvirker blodsukkeret ditt vil avhenge av utgangspunktet, treningsmengde, intensitet, hva du har spist og når du sist satte insulin. Som tommelfingerregel bør man redusere dosen med hurtigvirkende insulin til måltidet før trening.

  • 30% ved moderat aktivitet
  • 50% ved høy aktivitet

I tillegg til dette burde man beregne 10-20% mindre ved måltid etter trening.

Dog er de individuelle forskjellene store. Det beste er å bli kjent med med sin egen kropp og effekten trening har på den ved å måle blodsukkeret både før, under og etter trening.

Føler man seg usikker er det alltid lurt å starte forsiktig. En frisk gåtur med høyt tempo går for eksempel under kategorien lett aktivitet. Her høster du flere helsefordeler uten å være i risiko for store svingninger i blodsukkeret.

Hvilke helsemessige fordeler er det ved å gå tur?

Som ved all annen fysisk aktivitet forbrenner du kalorier. Å gå er noe av det beste du kan gjøre for å forebygge ryggproblemer. Har du allerede ondter i rygg og nakke, er det å gå både anbefalt for å lindre smerter og styrke ryggen.Tur, og da særlig i litt på litt ulendt underlag, bedrer beinbygningen og reduserer risikoen for benskjørhet.Å gå er like bra for hjerte som løping.Gåturer i godt tempo har også en positiv innvirkning på kondisjon.All form for bevegelse utløser lykkehormonet endorfiner.Å gå reduserer stress.

Noen gode råd på veien:

  • Mål alltid blodsukkeret før trening, og innen en halvtime etter at du har satt igang.
  • Husk at temperatur også påvirker blodsukkeret. Både om du blir for varm eller kald, så kle deg etter vær og treningsform.
  • Om du trener alene, gi alltid andre beskjed om hvor du skal.
  • Ha med lett følingsmat. Praktisk på gåturen er knekkebrød med pålegg, frukt og små flasker med smoothie.
  • Kjøp et par gode sko som passer underlaget. Skogsturen krever andre sko enn gåturen på asfalt.

God tur! 🙂

Del: